Hopp til innholdet

Konto, betalingstjenester og lån

Hvorfor behandler vi opplysningene dine, og hva er det lovlige grunnlaget?

For at du skal ha et kundeforhold til banken trenger vi å behandle personopplysningene dine. Denne behandlingen gjøres med bakgrunn i avtale med deg og vi er også underlagt lovkrav for lagring av opplysninger om deg.

Hvordan behandler vi personopplysninger?

Vi behandler personopplysninger når du oppretter konto, inngår avtale om betalingstjenester og får lån i banken. Dette gjør vi for å gjøre lovpålagte vurderinger, tilby deg de kontoene og produktene du ønsker samt behandle fakturaer, andre betalinger og gjennomføre andre tjenester som du har tilknyttet kontoen din. Vi henter opplysningene direkte fra deg, våre interne systemer, og andre offentlige registre.

Automatisk beslutning av lånesøknad

Søknader om boliglån som sendes inn via våre digitale løsninger for lånesøknader, kan i enkelte tilfeller bli besluttet automatisk. Dette innebærer at det er en datamodell som tar avgjørelsen, uten at en av bankens rådgivere har gjort en manuell vurdering av søknaden. Når du fyller ut den digitale lånesøknaden innhenter vi aksept fra deg for at søknaden kan behandles automatisk.

Den automatiske beslutningsmodellen baserer seg på opplysninger som du oppgir i søknaden om dine inntekter, utgifter, eiendeler og gjeld. I tillegg benytter modellen opplysninger som vi innhenter om deg i forbindelse med søknaden. Dette kan f.eks. din historikk vår bank, informasjon om usikret gjeld fra Gjeldsregisteret og skatte- og inntektsopplysninger fra Skatteetaten. Vi gjør også en kredittsjekk av deg for å se om du har betalingsanmerkninger.

Husk at du når som helst har rett til å be om en manuell behandling i stedet. Du har også klageadgang, som innebærer at du har rett til å uttale deg og bestride en automatisk avgjørelse. Dette betyr at du kan be oss gjøre en ny og manuell/menneskelig vurdering av søknaden. 

Hvilke personopplysninger behandler vi?

Identifikasjonsinformasjon, kontaktinformasjon, relasjonsopplysninger, statsborgerskap, finansielle opplysninger, for bedriftskonto behandles opplysninger om den som oppretter konto eller representerer bedriften.

Hvem deler vi opplysningene med?

Vi deler opplysningene med våre databehandlere og med offentlige myndigheter, der vi er pliktige til dette.

Hvor lenge lagrer vi opplysningene?

Vi lagrer personopplysningene om deg så lenge du er kunde og i inntil13 år fra du sier opp kundeforholdet ditt.

Hvem er ansvarlig?

Det er banken som er ansvarlig for behandling av dine personopplysninger.