Innhold

Ingeborg satser på ideen sin. Nå omsetter bedriften hennes for over 20 millioner hvert år.

Ingeborg Haukerud startet for seg selv i 1998. Hun hadde nettopp flyttet tilbake til Nord-Odal, og ville forfølge egne ideer og prosjekter. Hun grunnla Ingeborg Beslag og Låssystemer (IBL). 19 år senere har selskapet 19 ansatte, og over 20 millioner kroner i omsetning. 

– Det er jo utrolig morsomt å se resultater. At vi er attraktive for både kunder og ansatte er moro. Det er viktig å stoppe opp underveis og være litt stolt av det man får til, sier Haukerud. 

Søk kunnskap

Veien har vært både lang og utfordrende. Mange timer er blitt lagt ned. Det har gått utover både nattesøvn og sosialt liv. Det harde arbeidet har lønnet seg. Nå går bedriften så det suser. 

– Det viktigste er å jobbe hardt, levere litt mer enn kunden forventer og være blid og høflig. Og vær tålmodig! Ta et steg av gangen. Det er viktig å bygge et solid økonomisk fundament før man gjør veldig store investeringer, sier Haukerud.  

Selv hadde hun lite erfaring med å drive en bedrift. I oppstartsfasen gikk hun etablererkurs, søkte stipend, laget forretningsplan og søkte råd og økonomisk hjelp hos Odal Sparebank.  

– Det er veldig smart å ha gode rådgivere, som kan bistå deg i vanskelig situasjoner og gi deg kunnskapen og rådene du trenger. Du trenger et godt forhold til banken, både i tider som er utfordrende og når du skal ekspandere, sier hun.  

Lag systemer

Haukerud forteller at myndighetene krever mye, også fra små bedrifter. Det er reglementer, krav og dokumentasjon som bedrifter må oppfylle og forholde seg til. 

– Derfor er det svært viktig med gode systemer, slik at driften og det administrative går smidig. Det sparer deg for både tid og penger. Ha systemer for alt – personale, budsjett, regnskap, hvordan en arbeidsoppgave utføres og så videre, oppfordrer Haukerud. 

Deleger ansvar

Siden oppstarten i 1998 har IBL vokst og vokst. Fra den spede begynnelsen hvor Ingeborg utførte alle roller, har ansvarsområdene blitt fordelt på flere personer.  

– Når bedriften begynte å vokse, ble jeg også leder for andre mennesker. Da er det viktig å tørre å gi fra seg ansvar og arbeidsoppgaver til de andre. Du kan ikke ha full kontroll over absolutt alt. Du må også tåle at andre mennesker gjør jobben annerledes enn deg, sier hun.  

Haukerud hadde ingen ledererfaring før hun ble leder i eget firma. For å bli bedre rustet til oppgaven oppsøkte hun banken for å få råd. Odal Sparebank hjalp henne inn på et lederprogram.  

– Det var utrolig nyttig. Jeg utviklet meg mye som leder, og fikk også et nettverk av andre ledere. Disse har jeg senere kunne diskutere problemstillinger med, forteller hun.  

Ansett forskjellige folk

Fornøyde kunder er grunnleggende for suksess og videre vekst, mener Ingeborg.  

– Om de ansatte trives, gjør de en god jobb. Da blir kunden fornøyd. Pass derfor godt på de ansatte. Det er de som er bedriften. Gi dem gode utviklingsmuligheter, arbeidsoppgaver og ha fokus på trivsel, sier Ingeborg. Hun vil også anbefale å ansatte folk med forskjellige bakgrunner og personligheter. 

– Alle mennesker har styrker og svakheter. Noen personer er innovative, andre er systematiske. Noen er gode til å starte en oppgave, andre er gode til avslutte den. Det er viktig å ha personer som utfyller hverandre. Da blir miljøet både dynamisk og godt, sier Haukerud. 

Trenger du hjelp eller råd til å ta det neste steget med din bedrift? Ta kontakt med Odal Sparebank. Den personlige bedriftsbanken.